• Wie zijn wij
  • Wat doen wij
  • Hoe doen wij dat
  • Wie praat er mee
  • Groepen 1/2
    • A
    • B
    • C
  • Groepen 3
    • A
    • B
  • Groepen 4
    • A
    • 4/5
  • Groepen 5
    • A
    • 4/5
  • Groepen 6
    • A
    • B
  • Groepen 7
    • A
    • B
  • Groepen 8
    • A
    • B
  • kinderdagopvang 0-2 jaar
  • kinderdagopvang 2-4 jaar
  • peuteropvang 2-4 jaar
  • buitenschoolse opvang 4-12 jaar
  • zwanger
  • Contact
  • Aanmelden
  • Contact
overzicht

"Juf Cindy, zal ik je even helpen?"

blog Adrie Groot

superkind
eigenaarschap leerling
mike paperclip
  • superkind
  • eigenaarschap leerling
  • mike paperclip

Gepubliceerd: 21-04-2019

”Wat ben jij aan het doen?”. Bij een bezoek aan de Energy Challenge op het Blosse Kindcentrum de Paperclip zag ik hem al zitten op de gang. Mike was de naam, en hij was volop bezig met een schema. Juf Cindy maakte altijd na de vakantie een klassenindeling, maar ze kwam er deze keer gewoon niet uit. En Mike wou wel helpen hoor. Hij is er eens goed voor gaan zitten en kon mij al prima vertellen hoe hij het ging doen. Aan het einde van de dag kreeg ik een berichtje van juf Cindy.

???

”Ik hoorde van Mike een leerling uit mijn groep dat je een stukje gaat schrijven en een foto had gemaakt. Wat leuk! Dacht misschien wil je verder nog informatie achter de keuze en of het bevallen is ??. Ik was gister zelf aan het stoeien met de indeling en kwam er niet uit. Ik probeer veel factoren mee te nemen bij de indeling: cognitieve vaardigheden van kinderen, sociale vaardigheden, persoonlijke voorkeuren van kinderen ect.... Ik kreeg de puzzel niet rond! Toen dacht ik: ’Ik ga het gewoon uit handen geven! Ik ga het een kind laten doen!! Zij kennen elkaar als geen ander!’ Vandaar dat Mike vandaag aan het indelen was. Ik had hem gevraagd wil jij een indeling maken waarbij jij denkt dat iedereen fijn zit en goed kan leren? ’Ja dat kan ik denk ik wel zei hij.’ Hij is een half uur aan het puzzelen geweest in de gang en kwam terug met een indeling waarvan ik dacht Huh!!! Hoezo dit? Geen van zijn eigen vrienden zaten bij hem in de buurt! Hij had een indeling gemaakt die ik totaal niet zou bedenken. Hij ging aan mij uitleggen waarom hij deze keuzes had gemaakt en vertelde:  ’S heeft moeite met rekenen daarom zit M ernaast die kan dit goed uitleggen. S is sterk met spelling en M niet.’ Dan heb ik A aan de andere kant gezet die kan leren van L etc.’

Zo had hij bijna alle kinderen een plek gegeven met een reden erbij en kon dit prachtig aan de klas uitleggen. Iedereen was tevreden met zijn nieuwe plek en taak! En het scheelde mij een heleboel puzzelwerk!!”

 

Als je googelt op eigenaarschap en kinderen kom je 147.000 hits tegen en al meteen kan je o.a. een artikel van het CPS leden (www.cps.nl) dat als je tien scholen vraagt wat er hoog op de actielijst staat er negen waarschijnlijk een vorm van het vergroten van het eigenaarschap van kinderen binnen het onderwijs zal noemen. Je kan je eenvoudig verliezen in plannen van aanpak, cursussen en workshops en wetenschappelijke artikelen wat eigenaarschap is en hoe je dit stap voor stap moet gaan aanpakken. Of een prachtige grafische weergave zoals op www.wij-leren.nl.

 

Het voorbeeld van Mike en Juf Cindy geeft in al haar eenvoud echter aan waar het werkelijk om draait. Het getuigt van lef van Juf Cindy om haar dilemma te herkennen en ruimte te geven voor Mike om daar eens mee aan de slag te gaan. En prachtig dat Mike de keuzes die hij wil maken niet alleen voor de juf goed kan onderbouwen, maar daarmee ook het gesprek met de hele klas aangaat. Naast de vele prachtige voorbeelden van eigenaarschap die ik deze dag heb mogen zien en ervaren op de Paperclip in Heerhugowaard, vond ik dit toch wel het voorbeeld dat mij het meest raakte.

 

Adrie Groot

Bron: Blosse

Artikelen met gelijke tags


20-12-2021 - Stichting Vrienden van de Vijfhoek ontvangt vette cheque van Blosse
12-11-2021 - Maak van de kinderopvang een basisvoorziening
11-11-2021 - Blosse neemt vakleerkrachten gymnastiek in vaste dienst

Tags


blog adrie groot , werkenbijblosse , blossenieuws , blogcvb

Overige poststukken


16-04-2025 - Luchtpostnummer 12: woensdag 16 april 2025
03-04-2025 - Luchtpostnummer 11: donderdag 3 april 2025
20-03-2025 - Luchtpost 10: donderdag 20 maart 2025
24-02-2025 - Hoera, een voldoende!?
13-02-2025 - Luchtpost 8: woensdag 12 februari 2025
13-06-2024 - Ouderavond over vaccinaties bij infectieziekten
29-01-2024 - Inspectie van het Onderwijs brengt bezoek aan Blosse
07-09-2023 - Nieuw Naschools Aanbod op de Zeppelin/Hasselbraam
22-09-2022 - 22 september: Dag van de Blosse professional
15-04-2022 - Beweegvloer op kinderopvang de Komeet
17-02-2022 - Maand van de privacy bij Blosse
20-12-2021 - Stichting Vrienden van de Vijfhoek ontvangt vette cheque van Blosse
15-12-2021 - Basisonderwijs en buitenschoolse opvang gesloten in week 51
01-12-2021 - Nieuw bij Blosse: opleiding medewerker kindcentrum
12-11-2021 - Maak van de kinderopvang een basisvoorziening
11-11-2021 - Blosse neemt vakleerkrachten gymnastiek in vaste dienst
11-11-2021 - Vacature allround leerkracht De Regenboog (nieuwkomersschool)
29-10-2021 - Remco Prast van start bij Blosse 
15-09-2021 - Doorstuderen? Wat dacht je van HBO opleiding Pedagogisch Educatief Professional
23-08-2021 - Invallen bij Blosse?
08-07-2021 - Remco Prast nieuwe bestuurder voor Blosse
29-06-2021 - Medewerkers Blosse in actie voor een goede CAO Kinderopvang
18-06-2021 - Felicitaties voor onze kweekvijverkandidaten schoolleider
17-06-2021 - Klaar voor een nieuwe wedstrijd?
10-06-2021 - Blosse Buitengewoon! Buiten bewegen is heel gewoon
17-05-2021 - Zomervakantie 2021 op de bso
16-03-2021 - Vacature lid Ondersteuningsplanraad
04-03-2021 - Meepraten over het beleid van Blosse?
04-03-2021 - Onderzoek naar rekenonderwijs bij Blosse
08-02-2021 - Beslisboom kinderen naar opvang/school aangepast
26-01-2021 - Webinarserie Get up! Tijdens de lockdown

Nieuws

Tagcloud


  • blog adrie groot
  • blogcvb
  • blossenieuws
  • buitengewoon
  • coronavirus
  • denieuwedraai
  • eennieuwedraai
  • home
  • kindcentrum
  • staking

Zoeken in nieuws


Zoek

Deel deze pagina

Contact


Onderwijs

De Zeppelin
Anna Polaktuin 27
1705 JS Heerhugowaard

T (072) 572 67 82

 

Opvang

H.H. Pimenteltuin 13
1705 HW Heerhugowaard
T (072) 566 02 00

Brinnummer 27BN

 

Laat een bericht achter


 

Volg ons ook op


Facebook

 

 

Aangesloten bij 


De Zeppelin

 

Op zoek naar kinderopvang?


Bekijk alle Blosse opvangvormen

 

Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?


Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl

 

Vlieg snel naar


Cockpit (Home)


Vluchtschema (Agenda)


Rondvlucht


Non stop vliegen


Disclaimer


Contact


 

Zoeken in de site

 

Vluchtgegevens


De Zeppelin

  • Schoolgids
  • Jaarlijkse bijlage 24/25
  • Schooltijden
  • Vakanties
  • Crew
  • Visie en missie
  • BAS school
  • Taakspel
  • Identiteit
  • Tevredenheidsonderzoek

Inspraak

  • Oudercommissie
  • Medezeggenschapsraad

Afpraken en regels

  • Protocollen
  • Schoolregels
  • Pesten
  • Schorsen/verwijderen

Documenten

  • Richtlijnen verlof
  • Aanvraagformulier verlof
  • Over Huiswerk

Onderwijsinspectie


Passend onderwijs


JONK - Jeugd en Ondersteuningspunt Noord Kennemerland

Copyright 2025 - Kinddomein De Zeppelin
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Vormgevers